Kalles guide till att handskas med ormbett.

Giftormar finns i nästan hela USA och det finns en liten risk att träffa på någon under en roadtrip. Det kan vara bra att veta hur man undviker bett och agerar om någon skulle bli biten.

Hur man undviker ormbett:
1. Ta inte i ormar även om den ser ut att vara död.
2. Använd tjocka och höga skor.
3. Gör mycket ljud ifrån dig.
4. Provocera inte ormar.

Hur vet jag om jag blivit biten av en orm?
1. Du kan se 1-2 ingångar i huden
2. Smärta, muskelryckningar, kramper, illamående är några av symtomen.
3. Du ser att en orm biter dig.

Vad skall jag göra om min kompis blir biten av en orm?
1. Ring skyndsamt efter kvalificerad sjukvårt (911) även om det "kan vara" en ofarlig orm.
2. Avlägsna alla ringar, halsband, öppna upp tröjor i halsen och knäpp upp byxknappen för att undvika kvävning/klämning vid ev uppsvällning.
3. Sätt avsnörjande förband på den drabbade extrimiteten (inte huvudet) för att sakta ner giftets spridning.
4. Se till att personen inte drabbas av panik eller rör sig i onödan. Ge heller inte vatten eller mat.
5. Anteckna tid för bettet, hur ormen såg ut, vilka åtgärder du gjort efteråt och kontenuerligt medvetande graden samt puls och andra reaktioner hos den bitne för att kunna ge så bra information till sjukvården som möjligt.
6. Blogga.

Kommentarer
Postat av: B

VA!! ska man inte suga ut giftet???

2009-05-27 @ 13:24:10
Postat av: Kristina Grahn

Tja! FAN va roligt ni kommer att ha på eran resa i USA! Jag skrattade gott åt ditt inlägg om att du måste lära dig spanska så att du kan kommunicera med dina eventuellt framtida arbetskamrater ;D Haha. USA är grymt coolt, ni kommer inte att ångra resan. När, (och om ?) ni kommer hem kommer ni bara vilja att åka tillbaka eller åka till något annat land. Man får blodad tand :D Jag ska följa eran resa här! Kram på dig

2009-05-27 @ 13:49:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0